Jumat, 10 Juli 2015

Adab bersin dan hindari menguap


Ia bukan sama dan biasa. Kedua reaksi badan ada dosa dan pahala. Bersin tak sama dengan menguap. Ini sedikit perkongsian daripada majalah solusi.


“ Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan benci akan menguap.” (Riwayat al-Bukhari)
Jika Allah kata dia suka atau benci akan sesuatu itu, pasti sebabnya bukan lagi biasa-biasa. Maka kita patut memenangi keredhaan Tuhan dengan mengambil tahu apa Dia suka atau tak.

Sunnah Bersin:

  • UCAPLAH ALHAMDULILLAH

Nabi berpesan lagi “Apabila ada antara kamu yang bersin, maka ucapkanlah Alhamdulillah.” (Riwayat al-Bukhari)
Ya, kita bersyukur kerana ia membersihkan hidung kita daripada virus.

Sunnah Bersin:

  • TUTUP MULUT PERLAHAN SUARA

“Apabila Rasulullah bersin, Baginda meletakkan tangannya atau kain bajunya ke mulutnya sambil memperlahankan suaranya.” ( Riwayat Abu Dawud)
Sunnah Bersin:

  • DOAKANLAH SAUDARA KITA

“Apabila ada antara kamu yang bersin lalu menyebut Alhamdulillah, maka doakan untuknya yarhamukallah. Tetapi jikalau dia tidak menyebut Alhamdulillah maka usahlah kamu mendoakannya/” (Riwayat Muslim)
*Yarhamukallah bermaksud semoga Allah merahmatimu.

KENAPA MENGUAP DIBENCI ALLAH?

“Menguap adalah daripada syaitan.” ( Riwayat al-Bukhari)

Menguap hanya terjadi apabila kita kekenyangan , malas , bosan dan sebagainya, Syaitan suka sikap-sikap ini. Sedangkan Allah ingin hamba –Nya sentiasa ringan badan beribadah sama ada umum (seperti bekerja) atau khusus (solat)

Sunnah menguap:

  • TUTUP MULUT

“ Jikalau ada antara kamu menguap, maka tahanlah tangannya pada mulutnya, kerana syaitan akan masuk ke dalamnya ( jikalau mulut tidak ditutup). – (Riwayat Muslim)
Sunnah menguap:

  • TIDAK BUNYI SUARA.

“ Apabila ada antara kamu yang menguap, tahanlah dengans edaya upaya mungkin kerana apabila seseorang menguap sambil berbunyi ‘hah!’ maka syaitan akan mentertawakannya. (Riwayat al-Buikhari)

Islam itu indah. Yang remeh pun diambil kira. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa. Jom!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar